T-Mobile

Betrouwbare meetpartner in tijden van vernieuwing

“Op energiegebied gebeurt momenteel veel bij T-Mobile,” zegt Hennie de Koning, corporate energy manager. “Wij zijn ons huidige telecomnetwerk volledig aan het vernieuwen, zodat we de beste en snelste service kunnen bieden aan onze klanten. Meer dan 5.000 antenne opstelpunten krijgen de nieuwste apparatuur. Daarom willen wij iedere dag de juiste energiedata binnenkrijgen. Samenwerken met een goed georganiseerd meetbedrijf is erg belangrijk. Joulz heeft zich de afgelopen jaren bewezen als betrouwbare partner van T-Mobile.”

Met de meter van Joulz als start hebben wij 100 procent controle over ons energieverbruik: we weten exact wat we betalen en waarvoor.

Elektriciteitsaansluitingen opschonen

Joulz heeft 4.300 elektriciteitsaansluitingen en een aantal gasaansluitingen van T-Mobile voorzien van een slimme meter. “Dan gaat het om onze gebouwen, datacenters, winkels en antennemasten,” legt Hennie de Koning uit. “Die gebruiken bij elkaar heel veel energie, bijna evenveel als een stad als Utrecht. Door de slimme meter konden we allereerst onze administratie met aansluitingen opschonen. Je moest eens weten voor hoeveel aansluitingen wij betaalden, die niet eens van ons waren. Zo veel locaties, zo veel nummers, dan is een foutje zo gemaakt. Nu weet ik zeker dat ik niet teveel betaal!”

Meetdata iedere dag uitlezen en direct bijsturen

Maar de slimme meter heeft nog meer voordelen. “Met Joulz hebben wij afgesproken dat er T-Mobile simkaarten in de meters zitten. Daardoor kunnen wij de meetdata iedere 24 uur uitlezen en direct bijsturen als er iets mis is in het energieverbruik. Dat kan zijn door uitval van apparatuur, maar bijvoorbeeld ook door oneigenlijk derde gebruik, dit wordt direct gedetecteerd en gesignaleerd. Het is echt uniek in Nederland”, vervolgt Hennie de Koning, “dat we al onze meetdata zelf collecteren en valideren.”

Geen voorschoten en geen afrekeningen meer

Aangezien T-Mobile meetdata zelf collecteert en valideert, kan Hennie de Koning een flinke efficiencyslag maken in zijn inkoopbeleid. “Wij sturen onze exacte verbruiken naar de energieleverancier. Wij zeggen dus: dit mag je factureren, want dit is ons energieverbruik. We werken niet meer met voorschotten op ons verbruik en krijgen ook geen afrekeningen meer waarop soms verrassend hoge bedragen staan. Dankzij de slimme meter van Joulz heeft T-Mobile 100 procent controle over zijn energieverbruik!”

Dit is een volledig geautomatiseerd proces waardoor papieren facturen overbodig zijn. Dit is pas maatschappelijk verantwoord ondernemen waar je trots op kan zijn, geeft Hennie de Koning aan”

Door optimaal gebruik te maken van alle mogelijkheden die de slimme meter van Joulz biedt, bespaart het T-Mobile vele tienduizenden euro’s per jaar.

Deze case delen?